baru! baru! baru!
Merah [16]

Jangan berhenti mengejar pelangi ^_^

Tuesday, November 25, 2014

Merah [16]


Catalog di atas meja diselak tanpa minat.

Suara Iyad dan Maisara sedang bergelak ketawa di depannya tidak dihiraukan. Sesekali jam tangan dikerling. Dah dekat dua jam dia terdampar kat sini, dengan rela hati. Pukul 12 tengahari tadi, Iyad ajak dia keluar, tak bagitau destinasi. Taktau la apa fungsi dia duduk sini.

“Sara, awak rasa pink ke baby blue lagi ok?”

Qaisara mengangkat muka.

Tiga pasang matanya memandangnya.

Terasa glamour sekejap, maklumlah, tiga pasang mata tu termasuk pereka fesyen terkenal, Lee Redza, yang akan jadi designer untuk pakaian majlis tunang Iyad dan Maisara. Minggu depan majlis, sempat lagi pegi tempah. Confirm harga pun cekik darah.

“sara?” Iyad pula memanggil bila melihat Qaisara yang macam hilang dalam lamunan.

“err... tiffany blue dengan pink?” cadang Qaisara.

Mai ketawa mengejek. “buruk la combination tu, Sara. Takde taste la kau ni.”

Dia kembali menoleh memandang Lee Redza.

“pink lah. Boleh eh darling?” Mai memicit lengan Iyad, memujuk. Iyad yang nampak dah penat sekadar mengangguk.

Qaisara terdiam. Tetapi tak lama kemudian dia tersenyum manis apabila Lee Redza menunjukkan ibu jari kepadanya apabila Iyad dan Mai berbual berdua.

Titt...tittt...

Ada email masuk.

Subject : URGENT

Sara, dalam beg Sara ada Samsung biru. Buka memo pad baca secepat mungkin. Delete secepat mungkin.
URGENT.
Sara dalam bahaya.

Delete.

Bila masa abang Black masukkan dalam beg dia?

Tangan yang agak menggeletar dimasukkan ke dalam beg tangannya, meraba-raba mencari Samsung yang di letak oleh Abang Black. Matanya memandang Iyad dan Mai yang masih leka berbual dengan Lee.

berdebar-debar.

Hujung jarinya tersentuh sesuatu yang keras, cepat-cepat objek itu digenggam.

Matanya melilau ke kiri dan kanan. Cuba mengenal pasti sesuatu yang mencurigakan.

Blackberry di masukkan ke dalam beg dan Samsung di keluarkan.

Segala pergerakan sedaya-upaya dilakukan dengan tenang.

Memo pad di buka.

*          *          *          *          *

Dia duduk berteleku di atas katil. Jurnal usang dan terjemahan al-Quran dipandang sayu.

Tuhan... kurniakan aku petunjuk.

Masih terbayang bait-bait kata dari abang Black yang dia baca tadi.

Dia ingat dia dah bersedia dengan sebarang kemungkinan.

Dia ingat dia kuat.

Dia ingat dia mampu.

Dia ingat dia kuat.

Dia ingat.

Hakikatnya, dia takut.

Perlahan-lahan kepalanya di baringkan ke atas katil. Mata dipejam.

Teringat kemesraan Iyad dan Mai tadi terasa macam hatinya kena langgar lori minyak. Kenapa mesti rasa macam ni wujud? Tak. Dia bukan bodoh sangat untuk tanya ‘perasaan’ apa ni.

Dia tahu. Dia dah jatuh cinta dengan Iyad.

Matanya terbuka luas.

Dia tahu! Dia kena selamatkan Iyad dari rancangan asal mereka!

Jam dinding dijeling. 8.30 malam. Waktu macamni biasanya Iyad ada kat kondo.

Cardigan hitam disarung, selendang hitam dililit ala kadar. Kunci kereta dicapai.

15 minit perjalanan ke kondo Iyad terasa macam berjam-jam. Degupan jantung bercelaru. Aliran darah tak lancar.

Nama Iyad dicari didalam contact book di dalam Blackberry.

Tak sampai 10 saat, panggilannya dijawab.

“bos,kat condo kan? turun kat playground depan condo bos. Saya tunggu.”

Belum sempat Iyad menyahut, cepat-cepat dia mematikan panggilan.

Kereta diparkir di tepi bahu jalan. Cepat-cepat dia melangkah ke taman permainan. Punggung dilabuhkan ke atas buaian.

Betul ke apa aku buat ni?

Qaisara, apa kau buat ni!!

Hati dan otaknya bertengkar.

‘aku kena buat. Demi Iyad. Demi Rizal Corp. Aku kena buat. Demi Rizuan Syah.’

“Sara? Kenapa?”

Suara Iyad menyentak lamunannya.

Qaisara bangun dari buaian, berdiri setentang dengan Iyad. Wajah Iyad direnung sejenak, cuba menyusun kata.

“sara, are you ok?” tanya Iyad. Risau tengok Qaisara yang nampak ‘lost’.

“jangan kahwin dengan Mai.”

“come again?”

“jangan kahwin dengan Mai.”

“sara, awak ok tak ni? Sihat tak?”

Qaisara mula rasa loya. Jantung berdegup kencang.

“saya sihat. tolong. Jangan kahwin dengan Maisara. Awak tak boleh kahwin dengan Maisara.” Tangannya mula menggigil.

Iyad masih dalam keadaan terkejut. Kenapa dengan Qaisara?

“kenapa?” tanya Iyad dalam nada suara yang perlahan.

Qaisara diam.

“kenapa Qaisara? Kenapa saya tak boleh kahwin dengan Maisara?” kali ini suara Iyad naik seoktaf. Haritu Sara yang bersungguh-sungguh nasihatkan dia untuk gapai bahagia. Kenapa sekarang Qaisara tiba-tiba menghalang?

“awak... saya... saya... saya suka awak, Iyad. Tolong.... jangan kahwin dengan Maisara!”

Giliran Iyad terdiam. bagai terkena renjatan elektrik.

“apa awak cakap ni Qaisara?”

“saya suka awaklah bodoh!! Jangan kahwin dengan Maisara!!” Qaisara menjerit kuat. Air mata yang mula berkolam ditubir mata ditahan.

“jadi... betul apa Maisara bagitau saya...” Iyad bersuara perlahan, seperti berkata-kata dengan diri sendiri.

Qaisara tersentak.

“apa yang Mai bagitau awak?”

“that you love me. Dan awak akan cuba sedaya-upaya untuk hancurkan hubungan saya dengan Maisara...”

Rasa marah mula menguasai Qaisara.

“yes. I do love you. Tolong dengar cakap saya, jangan kahwin dengan Maisara!” marah Qaisara.

“and i don’t love you, Qaisara. I love Maisara. And you will never be in my list.”

Kata-kata Iyad cukup menghiris hati Qaisara.

“okay. Jangan kahwin dengan saya tapi... jangan kahwin dengan Maisara. Tolong.. tolong saya... jangan kahwin dengan Maisara...” jantungnya rasa nak pecah.

“enough! Esok tolong letak surat perletakan jawatan awak atas meja saya.”
                                                                                                
Tak tahan mendengar kata-kata Qaisara, Iyad memusing tubuhnya ingin berlalu. Hatinya terasa pedih. Selama ni dia tak percaya apa cerita Mai tentang Qaisara sebab dia tau Qaisara bukan orang macam yang Mai cakap. Tapi tak sangka...

Baru saja dia ingin mengatur langkah, sebuah SUV hitam berhenti di belakang kereta Qaisara. Empat lelaki berpakaian hitam keluar. Masing-masing memegang kayu besbol sambil berlari ke arah mereka berdua.

“run!” Qaisara menjerit kuat.

Belum sempat Iyad bertindak, seorang lelaki berdiri di depannya. Manakala 3 orang lagi mengelilingi Qaisara.

“aku akan buat apa saja, tapi lepaskan dia.” Perlahan tetapi tegas.

Iyad yang mendengar, tercengang-cengang, Qaisara cuba untuk melindungi dia?

“aku tak perlukan perempuan untuk lindungi aku.” egonya tiba-tiba naik mencanak-canak.

Tumbukan padu dilayang ke muka lelaki di depannya.

Melihat Iyad yang mula mengganas, dua orang lelaki memegang lengan Qaisara. Seorang lagi yang tadi berdiri di depan Qaisara, cepat-cepat menghayun kayu besbol ke belakang Iyad.

“arghhh!!” Iyad jatuh tersembam. Tanpa berlengah, kedua-dua lelaki itu menendang Iyad tanpa henti.

Melihat Iyad dibelasah teruk, Qaisara yang asalnya tak mahu melawan mula meronta-ronta. Kaki lelaki di sebelah kanan dipijak kuat.

“sakitlah bodoh!!!” jerit lelaki itu. Cengkaman di lengan Qaisara terlepas. Qaisara menghayun sikunya ke muka lelaki yang masih memegang lengannya. Bunyi sesuatu patah menangkap deria pendengaran Qaisara.

Glock 18 berpeluru penuh yang memang sentiasa dibawa bersama ditarik keluar dari poket sweeter.

Tanpa berfikir panjang, muncung pistol yang lengkap dengan penyengap di target ke arah kaki lelaki yang sedang membelasah Iyad dengan kayu besbol. Picu ditekan.

Zup!

“arghhh!” lelaki itu jatuh sambil menjerit dengan kuat.

“move...” arah Qaisara ke arah lelaki kedua yang membelasah Iyad.

Lelaki itu bergerak ke tepi sambil meletakkan kayu besbol ke tanah. Dua lagi lelaki yang memegang Qaisara tadi turut menjauhkan diri.

Langkah diatur perlahan-lahan menghampiri Iyad namun muncung pistol masih digerakkan ke arah ketiga-tiga lelaki itu. Matanya galak mengawasi mereka bertiga. Berdiri membelakangi Iyad, kaki kirinya menendang kaki Iyad.

“bangun. Go away.” Kunci kereta dijatuhkan ke atas badan Iyad.

“a...a...apa..”

“Now!” jerkah Qaisara, tanpa memandang Iyad.

lemah, dan pandangannya berbalam-balam tapi Iyad cuba bangun. Kesakitan di tangan kiri dan kepalanya yang begitu mencucuk, tidak dihiraukan. Darah yang meleleh dari bibirnya yang pecah dikesat.

“ikut saya...” Iyad berbisik di tepi telinga Qaisara.

“go Iyad! Go!”

“saya takkan tinggalkan awak...” balas Iyad. Qaisara menoleh. Sesuatu di wajah Qaisara menangkap mata Iyad. Sesuatu yang tak pernah dia tengok.

Pap!

Gelap.

*          *          *          *          *

Sakit.

Matanya terasa berat.

“bunuh dia.”

“hilangkan dia.”

Sayup-sayup terdengar suara orang bercakap.

“dia dah sedar.”

“tambah dos.”

Lengannya dipegang.

“you’re gonna be fine, Sara...” bisikan di telinganya.

Gelap.

*          *          *          *          *

“...bukan kemalangan...”

“maksud kau?”

Iyad membuka matanya perlahan-lahan.

Tuan Ali sedang berbual dengan seorang anggota polis di sofa tepi tingkap.

“papa...” panggil Iyad, perlahan. Tekaknya kesat.

Tuan Ali yang baru menyedari Iyad sudah sedar, segera menghampirinya.

“alhamdulillah... kejap papa panggil doctor.”

“air.”

Cepat-cepat Tuan Ali memicit butang merah sebelum  menuang air ke dalam cawan.

Tak lama kemudian seorang nurse datang bersama doctor.

“assalamualaikum, Iyad. I’m Faiq, your doctor.”

“waalaikumussalam.”

“saya nak chek tekanan darah awak kejap ye.”

Iyad memejamkan matanya, cuba menghilangkan peningnya. Cengkaman di lengan kirinya tidak dipedulikan.

“Iyad...” mata dibuka. Tuan Ali merenungnya dengan muka risau.

“pening sikit pa...”

“awak ingat apa yang terjadi?” tanya Faiq.

Iyad diam. Dia nampak Qaisara.

Geleng.

Sungguh dia tak ingat. Tapi dia nampak bayang Qaisara.

“Iyad kemalangan kat MRR2, terbabas. Iyad memandu dalam keadaan mabuk. Dua pengawal Iyad meninggal ditempat kejadian.” Dengan tenang, Tuan Ali menyusun kata.

“In dengan Black?”

“Emm...” Tuan Ali diam. Tak sanggup nak bagitahu Iyad, kedua-duanya dijumpai dalam keadaan hangus, terbakar dengan kereta. Iyad tercampak ke tepi divider jalan.

“Sara?” tanya Iyad lagi.

“Sara?” berkerut-kerut dahi Tuan Ali. “kenapa dengan Sara?”

“Sara macam mana? Dia ada dengan Iyadkan waktu kemalangan tu?” tanya Iyad lagi.

“Sara dah letak jawatan sehari sebelum Iyad accident. Kata Mai, kamu dengan Sara bergaduh.”

Iyad terdiam. bergaduh?

‘and i don’t love you, Qaisara. I love Maisara. And you will never be in my list.’

‘enough. Esok tolong letak surat perletakan jawatan awak atas meja saya.’

Terngia-ngia suaranya sendiri.

Terasa seperti pisau mencucuk-cucuk di kepalanya.

“erghhh...” kepala dipegang. Badannya mula menggigil. Sakit.

“bawak ubat tahan sakit.” Arah Faiq kepada nurse disebelahnya.

“tenang Iyad. Tidurlah. Papa ada kat sini.....” Tuan Ali mengusap lembut kepala Iyad yang berbalut.

*          *          *          *          *

Sakit.

Menyucuk di seluruh badan.

“Allah...”

Air matanya mengalir dari kelopak mata yang masih tertutup.

“dah sedar?” satu suara bergema.

Perlahan-lahan matanya cuba di buka. Gelap. Matanya di tutup dengan kain.

Kepala yang sakit cuba dipegang.

Qaisara meronta-ronta. Tangan dan kakinya di ikat.

“lepaskan aku.” perlahan namun berapi.

“hhahahaha. Why should i? Kau dah langgar arahan. Dan hukumannya, kematian. Kematian yang senyap. Aku tak nak bagi kau rasa kesakitan Rizuan Syah dulu.”

Suara orang ketawa. lebih dari satu suara.

Qaisara berhenti meronta-ronta.

Baru dia sedar, dia sedang berbaring di atas lantai yang terumbang-ambing.

Atas kapal. Tengah laut.

“kenapa?” tanya Qaisara lagi. dia perlukan penjelasan.

“kau dah dapat arahan untuk jauhkan diri dari Iyad kan? Inilah padahnya untuk orang tak mendengar arahan!”

“aku takkan biarkan dia masuk perangkap!”

“kau tau, Qaisara, cinta itu membutakan. Buta dari semuanya. Dan cinta itu membodohkan. Sama macam ayah kau, Rizuan Syah...”

“kau siapa??!” kali ini Qaisara menjerit kuat.

Yang kedengaran Cuma bunyi orang ketawa.

“aku? hemmm... aku pernah menjadi pengikut setia gagasan ayah kau...”

“maknanya sekarang aku ketua kau! lepaskan aku!”

“hahahahaha... tak ada seorang pun pengikut legasi yang angkat kau sebagai ketua, Qaisara. Kau perempuan. Kau lemah. Orang lemah macam kau tak layak memimpin legasi Syah. Dan orang lemah macam kau tak patut dapat Rizal Corp. Dan kau dah rosakkan rancangan kami. Kau adalah satu kesilapan besar, Qaisara.”

Senyap seketika.

“dan aku... aku akan betulkan kesilapan tu... nyawa kau milik aku, Qaisara...” suara itu berbisik di telinga kanan Qaisara.

Jantung Qaisara yang tadinya berdegup kencang mula bertenang. Zikir yang dilafaz di dalam hati mula menenangkan hatinya.

Allah sentiasa ada.

“jangan. Lepaskan keluarga Tuan Ali. Take whatever you want from me, don’t touch them.” Tutur Qaisara dengan suara yang bergetar.

“awww soo sweet. Pengorbanan abadi ye Qaisara? Too bad King reject kau hahaha. Don’t worry my sweet Qaisara. Aku akan bagitahu King tentang ‘Kisah Cinta Teragung Qaisara’ atas kubur dia nanti. Itu pun kalau dia mati berkubur hahaha. Dah. Jangan buang masa. Uruskan dia.”

Tiba-tiba kedua-dua belah lengan Qaisara digenggam kuat. Kakinya dipegang. Bahu kiri dan kanannya terasa perit di cucuk sesuatu.

Jarum.

Qaisara mula meronta-ronta sebelum satu tumbukan kuat dilepaskan ke pipi kirinya.

Sakit.

Allah.

Bibirnya diketap kuat menghalang dari dirinya menjerit kesakitan. Deria rasanya dipenuhi dengan rasa besi. Darah.

Berulang-ulang kali seluruh lengannya dicucuk dengan jarum. Sehingga Qaisara terasa dirinya melayang-layang.

Tuhan. Selamatkan aku.

*          *          *          *          *
aaaaa sorry lama gilaaaa nak update :( 

25 comments:

Ieda Nordin said...

Ya Rabb...ape jadi ngan sara....

baby mio said...

best .

faten liani said...

finally.. thank you.. :)

sa zam said...

Ya akhirnya ada update....
Iyad n Sara selamanya...
Tq

Seri Ayu said...

Wah rindunya...apakah misteri Iyad dan Qaisara ni?

Anonymous said...

TQVM writer utk n3 yg mendebarkan,ternanti2 n3 br, klik 2,3x sehari...moga sara selamat dan kahwin ngan iyad....

Norana Said said...

lamanya baru dpt baca sambungannye.. jgn la jd apa2 kat sara.. x kan la in & black dah mati?

Anonymous said...

sabar menanti...konon..tapi rasa tak sabar da..cepatla Iyad n Sara update...

Syahid zulkifli said...

Huhhh... Lama betul tunggu

Fiza said...

Lama menunggu...apa jadi pada sara...kesiannya dia

noorule schafienazs said...

Bila nak sambung writer...tak bleh nsk tunggu dah...pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

suasa said...

sekian lama tunggu, ada gak smbgnnye finally...

Anonymous said...

Wwaaaa apa jadik kat sara? Cepat update selalu tuan tanah. Dan selalu update.

Anonymous said...

Tak sabar nak tahu citer selanjutnya... Please update ya...

Anonymous said...

tuan rumah bila nak sambung ni, nak tau sara camne, iyad tak ingat ape2 ni, kalut--kalut..kalutt...

wwannurr

Si Penghikayat Bosan said...

please..please..please...update lagi..huhu we are waiting~~

Seri Ayu said...

Adakah Qaisara dapat diselamatkan? Update ya nantu

Fiza said...

Lamanya x de new n3...masih menanti

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Akmaliah Azmi said...

sis..ble nak sambung sis? menunggu keadaan sara

suhaini abdul salam said...

lamanye menghilang citer sara ni

Anonymous said...

tolong....tolong update merah..I need some Merah right now

>>k<<

:: Wanie wanieZ :: said...

As salam TT. Setelah ulg kaji balik, ku lihat komen last ku bertarikh 6 Jun 2014. huwaa.... bermakna sepanjang 2015 mmg x kubukak blog ni. Ntah mengape tetibe pg td teringat lalu ku membukanya, mengharapkan cerita sudah ke penghujung dan kupikirkan dah ketinggalan jauh... rupenye ramai yg merinduimu mu n hopkos kisah Qaisara n Iyad ni. Pllzzzz TT hapdet blog, smbung cte... Kalo saya yg pembaca pon sudi mnjengah setelah bertahun apetah lagi tuan tanah sendiri yedokkk??? Oh btw, ape kabo? hehe. kipidap TT, dungibap! ;)

Didie Alimen said...

Huhu february 22 and still waiting for new entry . Cepat lerrr sambung!!

Anonymous said...

Please sambung this story.. Can't wait for it!! ������